A/B testa och optimera CTA
Har du många besökare på din hemsida men få som blir konverterade, alltså utför en handling som exempelvis beställa information eller önskar få kontakt, behöver du granska din sida. Skälet till att dina besökare inte utför en handling beror sannolikt på din sidas innehåll och placering av din information. Genom att testa din sida med A/B metoden så kan du snabbt få en klarhet i vad som kommer att öka konverteringen. Kanske ditt formulär ligger på fel sida om texten, kanske du har en bild som inte tilltalar besökarna eller så kanske din text som ska locka besökaren att utföra en handling inte är tillräckligt övertygande. Här kan du finna olika verktyg för att utföra A/B tester för din hemsida.
Använd smarta popups på sidan
När en besökare kommer in på en sida och börjar läsa informationen kan de få en popup som erbjuder besökaren att ta kontakt eller beställa information. Denna popup ska vara utformad på ett sådant sätt att den inte dyker upp förrän besökaren har visat intresse för din sida genom att läsa informationen i annat fall kan de istället få motsatt effekt.
Recensioner på hemsidan är vitalt
När dina besökare kommer in på din landningssida är det för att de vill veta mer om ditt företag och om dina tjänster eller produkter. De är dels intresserade av om du har en lösning på deras behov och dels om ditt företag är kapabel att genomföra en lösning. Med hjälp av recensioner på din landningssida där tidigare kunder har lämnat sina omdömen om dina tjänster och produkter kommer du att öka konverteringen hos dina besökare. Hela 88 % anser att en recension på nätet är lika mycket värt som en personlig rekommendation från en vän. Med hjälp av recensioner kan du övertyga dina besökare om att även de kan bli en av dina nöjda kunder.
Snabbare laddtid ger högre konvertering
Att sitta och vänta på att en sida ska laddas innan man kan börja ta del av innehållet är döden för de flesta. De flesta besökaren vill få tillgång till informationen på sidan inom 2-3 sekunder, annars går de vidare. Att minska en sidas laddningstid med 1-2 sekunder kan innebära att du kan fördubbla konverteringen bland dina besökare. Hos Web.dev hittar du ett analysverktyg som mäter dina sidors laddningstider.
Lägg till en livechat på sidan och svara inom max 3 minuter
Genom en livechat kan du erbjuda dina besökare snabba svar om de fortfarande inte är övertygade eller om de inte finner den information som de söker. Om du ska använda en livechat är det viktigt att du snabbt kan svara besökaren. En besökare väntar normalt upp till 3 minuter på att få svar innan de går vidare till en annan sida.
Vi använder Tidio men de finns andra bra alternativ:
Vi på Smartproduktion kan hjälpa till med att öka din konvertering
Om du vill få hjälp med att öka konverteringen på din landningssida kan du kontakta oss på Smartproduktion. Vi kan erbjuda dig hjälp med SEO och leadsgenerering. Vi har hjälpt 100-tals kunder att få en högkonverterande landningssida som ökar våra kunders försäljning.