Vad är ett Long Tail Keywords? (långa sökord)
Tidigare var det vanligt att man använde korta nyckelord på sidor, men med den konkurrens som råder idag kommer man aldrig att i toppen på Google med enbart enkla nyckelord. Samtidigt så kommer den som söker på enkla sökord aldrig hitta fram till exakt den information som de letar efter.
Därför är det idag vanligt att istället använda Long Tail Keywords på högkonverterande landningssidor, vilket innebär att sökordet består av en fras istället på cirka 4 ord. Den metoden gör att ett sökord bättre kan definieras och det blir lättare för Google att indexera sidan.
För- och nackdelar med Long Tail Keywords
Fördelen med Long Tail Keywords är att det finns möjlighet att hitta betydligt fler och mer specifika nyckelord om man använder sig av flera ord - fyra stycken eller mer. Det gör att de som söker efter en tjänst på en specifik ort enklare kan hitta fram till ett företag som erbjuder tjänster i närområdet. Rätt använt kan Long Tail Keywords leda till betydligt mer trafik till hemsidan.
Nackdelen med långa sökord är att det kan vara svårt att hitta bra fraser som tillräckligt många sökare använder sig av. Långa sökord kan också göra en text svår att förstå för besökaren, om frasen inte kan bäddas in i texten på ett naturligt sätt.
Exempel på long tail keywords
Eftersom de flesta söker efter ett lokalt företag då de vill handla en tjänst så bör man vara tydlig med sina nyckelord så att de överensstämmer med den fras som sökaren använder då de söker hos Google.
Exempelvis är ett nyckelord som ”Städning” helt intetsägande vilket gör det omöjligt för den som vill hitta ett företag som erbjuder hemstädning i Borås. Istället kommer sökresultatet besudlas av tiotusentals sidor som innehåller allt mellan himmel och jord kring ämnet städning.
Med ett Long Tail Keyword kan sökordet istället vara ”Hemstädning Borås”, vilket gör att man får in två stycken viktiga ord i ett sökord, dels tjänsten och dels orten. Då någon söker på ”Hemstädning Borås” eller ”städning i Borås” så kommer Google att kunna matcha denna sökning mot sidor som använder ”Hemstädning Borås” som nyckelord.
Andra exempel på Long Tail Keywords kan bland annat vara ”Målare Dalarna” eller mer specifikt ”Målare Borlänge”. Detta gör att boende i Borlänge lättare kan hitta ett lokalt företag men också att företaget kan nå ut till potentiella kunder i hela Dalarna.
Genom att använda fler viktiga nyckelord i samma fras, i detta exempel tre stycken ”Behörig rörmokare Bromma”, så kan flera olika sökord som sökare söker på hos Google matcha sidans nyckelord vilket gör att sidan hamnar högre upp i sökresultatet.
Hur hittar jag bra och relevanta Long Tail Keywords?
Att hitta bra nyckelord kräver att man dels funderar igenom vilken marknad man ska vända sig till, vilka kunder man vill ha och även tänka sig in i hur de som söker en tjänst tänker. Att exempelvis ha ett nyckelord som är ”Vi säljer mopeder i Stockholm” är inget bra sökord. Ingen som vill köpa moped i Stockholm använder den sökfrasen utan istället använder de frasen ”Köpa moped Stockholm” hos Google. Därmed bör nyckelordet på hemsidan istället vara ”Köpa moped Stockholm”. Man kan också använda sig av olika verktyg på nätet för att hitta lämpliga Long Tail Keywords för sin hemsida.
Verktyg till din nyckelordsanalys
När man ska skapa Longtail Keyword behöver man oftast hjälp med att göra en nyckelordsanalys för att samla information om konkurrens samt se så att orden är användbara på en hemsida.
Nedan finner du några gratisverktyg som du kan använda dig av då du söker efter nya Long Tail Keywords för din hemsida.
Googles Nyckelordsplanerare
Detta verktyg är det mest populäraste och genom Googles nyckelordsplanerare kan du enkelt hitta sökfraser för din verksamhet, få information om antal sökare och vilken konkurrens som finns kring nyckelordet.
Google AdWords
Använder du Google AdWords finns det möjlighet att använda ett analysverktyg där du kan få förslag på sökfraser som passar din hemsida bäst.
Übersuggest
Übersuggest är ett verktyg som samlar in information från Google och som ger förslag på alternativ nyckelord utifrån ditt företags verksamhet. Med Übersuggest kan du också hitta målgrupper som du tidigare inte känt till.
Google Autocomplete
Google Autocomplete är inte ett analysverktyg utan en funktion på Googles söksida som visar förslag på alternativa långa sökord som du kan använda på din hemsida. Du får fram förslagen genom att lägga in relevanta nyckelord för din verksamhet i sökrutan och trycker på mellanslag.
Behöver du hjälp med en nyckelordsanalys eller analys av dina Long Tail Keywords? Vi kan hjälpa dig!
Vi hos Smartproduktion är specialister på sökmotoroptimering och har utvecklat högkonverterande landningssidor till 100-tals nöjda kunder som ökat deras leadsgenerering. Om du behöver hjälp med sökmotoroptimering, nyckelordsanalys eller med att ta fram Long Tail Keywords för din hemsida kan du kontakta oss på Smartproduktion.