Hemsida
Idag har många företag en hemsida på nätet där företagen kan presentera sin verksamhet, företagets vision och information om företagens produkter eller tjänster.
En hemsida kan man se som en informationsbroschyr som ger olika besökare olika information om företaget och dess verksamhet, beroende på vilken information som besöker söker efter. Om ett företag exempelvis erbjuder byggtjänster så kommer hemsidan att innehålla information om alla de byggtjänster som företaget erbjuder. Det gör att den som är allmänt intresserad av byggtjänster kommer att finna omfattande information om olika tjänster som företaget tillhandahåller. Detta är givande då besökaren vill få all information de kan om företaget och företagets tjänster. Dock är det mindre givande för en besökare som redan vet vilken tjänst de vill ha.
Hur fungerar en hemsida?
En hemsida är företagets digitala marknadsföringskanal och kan enklast beskrivas som en virtuell butik eller ett kontor dit intresserade kan vända sig för att erhålla information. Idag använder en majoritet av befolkningen Internet då de vill få mer information om ett företag eller dess tjänster och produkter - och därför är det väldigt viktigt att finnas med på nätet.
En hemsida har en omfattande struktur där man som besökare kan få information om företaget, läsa om företagets processer, eventuellt hitta information om företagets vision, mål och värderingar. Är det ett tjänsteföretag så kan man även hitta information om hur företaget utför sina tjänster, vilka samarbetspartner de har, kontaktinformation och så vidare.
Syftet med hemsidan?
Syftet med att ha en hemsida är för att kunna nå ut till potentiella kunder och till de som är intresserade av företagets produkter eller tjänster. Många tjänsteföretag har varken butik eller kontor och skulle i princip vara helt osynliga för de som är intresserade av företagets tjänster om de inte har en hemsida på Internet.
En del företag väljer att annonsera i lokaltidningar och kan därigenom få en del kunder men majoriteten av de som är intresserade av tjänster läser inte annonser i tidningar. De söker istället efter lokala företag som erbjuder tjänster på Google. Finns då företaget inte på Internet så tappar företaget en majoritet av de potentiella kunderna på den lokala marknaden.
Landningssida
Som tidigare nämnts så är det en skillnad på en landningssida och en hemsida. Om hemsidan innehåller all information om företaget och dess produkter och tjänster, så att alla kan hitta den information de söker, så vänder sig en landningssida till en specifik målgrupp. Det är målgruppen som vet vilken tjänst de vill köpa, var de vill få tjänsten utförd och som är beredd att köpa tjänsten nu. Kortfattat är en landningssida lokalt SEO-optimerad för potentiella kunder i närområdet.
Om man exempelvis har problem med sitt avlopp så är man inte intresserad av att läsa på ett företags hemsida om hur duktiga företaget är, vad de har för värdeord eller vilka andra tjänster som de erbjuder. När en behövande skriver in ”avloppsspolning i Kumla” på Google så vill de hitta det företag som tillhandahåller avloppsspolning i Kumla. Genom att klicka sig in på sidan om avloppsspolning får sökaren exakt den information som denne behöver. Detta så att besökaren övertygas om att ta kontakt och beställa mer information om tjänsten, boka ett besök eller beställa tjänsten.
Behöver man en landningssida när man har en hemsida?
Det finns en stor skillnad mellan en landningssida och en hemsida: En hemsida är företagets digitala broschyr som vänder sig till alla som är intresserade av företagets och dess tjänster. En landningssida däremot vänder sig till de som vet vilken tjänst de vill få utförd och som vill få tjänsten utförd inom snar framtid.
En högkonverterande landningssida vänder sig till behövande på en lokal marknad och innehåller därmed information om den specifika tjänsten som utförs på den marknaden. Utför man samma tjänster på flera orter bör man ha en landningssida för varje ort. När man besöker en landningssida ska man få all information man behöver inom några sekunder och kan därefter direkt ta kontakt.
Syftet med landningssidan?
Syftet med att ha en landningssida är att konvertera besökare till att bli en potentiell kund, så kallad leadsgenerering. När man lanserar en landningssida så finns det två syften med sidan: Det ena är att fånga upp sökare på Google som är intresserad av en tjänst som företaget erbjuder och slussa dessa vidare till landningssidan. Det andra är att presentera relevant och exakt information om den tjänst som besökaren efterfrågar för att konvertera besökaren så att denne tar kontakt. En högkonverterande landningsidas uppgift är att driva potentiella kunder till en sida där kunder övertygas om att ta kontakt, vilket i slutänden ska leda till fler affärer.
Låt våra erfarna SEO-experter hjälpa dig med din landningssida
Smartproduktion är en webbyrå i Dalarna som har hjälp 100-tals nöjda kunder över hela Sverige att öka sin leadsgenerering genom effektiva och högkonverterande landningssidor. Vi har samma kompetens, talanger och högt uppsatta mål som de större webbyråerna, men med det lilla företagets höga servicenivå och till rimliga priser.
Våra landningssidor är inte bara snyggt designade och skräddarsydda efter kunden - de är också högkonverterande vilket gör att du kan uppnå resultat som du har svårt att få genom andra webbyråer med liknande tjänster.
Du är välkommen att kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig få mer affärer genom lokal SEO och leadsgenerering.