Grundläggande förståelse för hur du syns i toppen av Google
Alla kan få sin hemsida att finnas på Google men det är inte detsamma som att hemsidan syns på Google. För att synas på Google behöver man ligga i topp vilket innebär att man behöver finnas på första sidan i Googles sökresultat då någon söker efter företagets produkter eller tjänster. För att hamna i toppen krävs det sökmotoroptimering som får Google att se relevansen i din sida då någon söker på dina tjänster eller produkter och visa den i sökresultatet. Du kan kontakta oss på Smartproduktion om du vill få mer information om hur du bäst kan få din hemsida att synas i toppen på Google.
Hitta rätt nyckelorden att synas på
Nyckelord är A och O då man arbetar med sökmotoroptimering. Nyckelord är detsamma som de ord som sökarna söker på då de ska hitta ett företag som kan erbjuda en tjänst eller en produkt. Om en sökare som är bosatt i Stockholm ska måla sitt hus så kommer denne sannolikt att söka på ”Målare Stockholm” i Google. Om man då är en målare i Stockholm så vill man att ens sida ska komma upp i sökresultatet då någon söker på ens nyckelord.
Konkurrensen kring nyckelord kan vara mycket hård vilket innebär att man kan behöva variera nyckelorden något och kanske även vara mer specifik. Just exemplet ovan kommer sannolikt att ge många sidor i listan då det finns många målare i Stockholm. Då kan man istället använda nyckelord som ”Målare Södermalm” för att enklare kunna nå ut till sina lokala kunder.
Välja sökord vid sökmotoroptimering
Att välja sökord kräver att man vet vad ens potentiella kunder söker på för ord då de vill erhålla en tjänst eller en produkt. Det finns ett flertal verktyg på nätet som man kan använda sig av då man vill få fram information om vilka sökord som är vanligast förekommande för de som söker efter företagets produkter eller tjänster. Bland annat kan man använda Googles sökordsplanerare men även Ahrefs som är ett analysverktyg där man kan få information om hur populära vissa sökord är (vi på Smartproduktion använder Ahrefs). En annan tjänst på nätet är SEMrush som också är ett analysverktyg för nyckelord som vi rekommenderar.
Fokusera på riktigt bra innehåll
Det är inte bara nyckelord som är viktigt för att få in fler besökare till sin hemsida utan även innehållet på sidan som kommer upp i sökresultatet. Det är nämligen meningslöst att hamna i topp på Google om besökaren sedan klickar på länken och kommer till en sida som besökaren redan inom några sekunder lämnar. När en sökare söker på en produkt eller en tjänst så förväntar sig besökaren att han ska få information om denna tjänst eller produkt då denne kommer till din sida. Därför är innehållet på din sida mycket viktigt då du endast har några sekunder på dig att fånga besökarens intresse. Sedan ska innehållet även konvertera besökaren så att denne utför en handling som innebär att det tas en kontakt.
En hemsida ska inte enbart vara väl sökmotoroptimerad utan även vara läsbar för den som besöker sidan så att denne får svar på sin fråga. En välskriven text som är uppdelad i stycken och självklart utan stavfel och meningsuppbyggnadsfel är A och O för att läsaren ska orka läsa informationen. Det ska också vara enkelt för besökaren att utföra en handling som exempelvis boka ett möte, begära information eller be om att bli kontaktad.
Så här kan du synas i sökresultaten på Google
När du vill synas i Googles sökresultat finns det flera olika sätt att gå tillväga för att få din sida att hamna högt upp i listan. Några metoder är gratis medan andra kostar pengar. Det innebär att man med hjälp av sökmotoroptimering och en del tålamod kan få bra resultat hos Google utan att betala för det. Om du istället väljer att betala så kan du köpa dig en bra placering i Googles sökresultat.
Vi på Smartproduktion har hjälp många kunder att skapa effektiva landningssidor som får toppresultat på Google. Ta kontakt med en av våra SEO-experter för mer information om hur vi kan hjälpa dig med en egen landningssida, leadsgenerering och sökmotoroptimering.
Organisk trafik (Gratis)
När man arbetar med sökmotoroptimering så är det främst organisk trafik som man vill komma åt. Det innebär att man med hjälp av SEO får en sida att hamna högt upp i sökresultatet hos Google så att de som är intresserade av din tjänst ser din sida och klickar på den.
Google My Business (Gratis)
Genom att använda Google My Business har du möjlighet att registrera information om ditt företag som exempelvis adress, telefonnummer, karta, öppettider, bilder men också låta personer lämna kommentarer och recensioner. Genom att använda denna tjänst presenteras ditt företag på ett snyggt och seriöst sätt i Googles sökresultat vilket kommer öka trafiken till din hemsida. Det är viktigt att den information du lägger in här överensstämmer med den information du har på andra sidor på nätet. Telefonnummer och adress ska alltid anges på exakt samma sätt på alla sidor så att Google kan se kopplingen mellan dina sidor.
Kolla in Google My Business här!
Google Maps / lokala företagsresultat (Gratis)
Att registrera ditt företag på Google Maps (sammankopplat med Google My Business) gör att ditt företag kan komma upp i listan då någon söker på dina produkter eller tjänster i samma område som ditt företag ligger. Genom att ditt företag också märks ut på kartan kan besökare enkelt hitta fram till ditt företag.
Google Shopping
Google Shopping är en betaltjänst som ger dig möjlighet att marknadsföra dina produkter direkt i sökresultatet hos Google. Det innebär att när någon söker på dina produkter kan din produkt komma upp i listan med bland annat prisinformation, lagerstatus med mera.
Google Ads
Google Ads är ett annonsverktyg hos Google som gör det möjligt för dig att köpa annonsplats i sökresultatet. Då någon söker på dina produkter så ökar du möjligheten att du ska komma högt upp i sökresultatet så att potentiella kunder hittar fram till din hemsida.