Vad är lokal sökmotoroptimering?
Lokal sökmotoroptimering innebär bland annat att man inkluderar viktiga nyckelord som är relevanta för lokala kunder i det textinnehåll man använder på en hemsida. Google sedan kan sedan indexera textinnehållet baserat på vilka nyckelord som förekommer i dessa. När någon sedan söker på dessa nyckelord så kommer sidan att hamna med i sökresultatet. Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på hur välskriven texten är. Det är viktigt att ha en bra balans i texten så att texten är läslig och informativ för den som läser den samtidigt som den innehåller viktiga nyckelord som Google kan använda för att bedöma din sidas relevans då någon söker på dina nyckelord.
Tips på hur du förbättrar dina lokala SEO
Här har vi på Smartproduktion sammanställt några SEO-tips som kan hjälpa företag att bättre nå ut till lokala kunder som söker efter tjänster eller produkter på Google. Du är välkommen att kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med leadsgenerering, landningssidor och sökmotoroptimering för att ge ditt företag fler lokala kunder.
Lokala nyckelord för lokala kunder
Att välja rätt nyckelord är viktigt för effektiv lokal sökmotoroptimering. När man söker efter tjänster, produkter eller serviceställen så använder man vanligtvis en stad, en ort eller ett län som en del av sökordet eftersom det är i det området man vill handla. Därför är det viktigt att ha med lokala nyckelord i texten på hemsidan som är relevanta för de som söker. För ett byggföretag som utför badrumsrenoveringar i Stockholm skulle nyckelord som ”Renovera badrum Stockholm” eller ”Badrumsrenovering Stockholm” vara passande att fokusera på för en hemsida. För att öka chanserna att ranka högt på sina utvalda nyckelord och på så vis nå ut till lokala kunder, kan man välja att använda sig av mer specifika nyckelord som har lägre konkurrens och färre sökningar. Ett nyckelord görs ofta mer specifikt genom att fokusera på ett mindre geografiskt område eller en mer nischad del av branschen. Till exempel kan nyckelordet "Renovera badrum Stockholm" ersättas med "Renovera dusch Stockholm" eller "Renovera badrum Nacka".
En annan strategi för lokal SEO är att använda längre fraser som nyckelord. Dessa har också generellt färre sökningar och lägre konkurrens, men kan vara väldigt kraftfulla om man använder de på rätt vis. Vill du veta mer? Läs vidare i vår nybörjarguide till Long Tail Keywords!
Placering av nyckelord
Det är viktigt att man använder rätt mängd nyckelord och att nyckelorden är korrekt placerade i texten så att de indexeras av Google på ett effektivt sätt. Nyckelorden behöver även vara naturligt invävda i texten så att den blir läsbar och inte består av osammanhängande meningar eller fraser. En riktlinje är att nyckelordet man fokuserar på bör finnas med 1-1,5 gånger per 100 ord i en text. Nyckelordet ska finnas med i H1 rubriken men gärna också i underrubriker.
Välskrivna texter
De texter som man skriver på sin hemsida ska vara välskrivna så att de dels är lättlästa men också innehåller relevant och engagerande information som ger sökarna de svar de söker. Texten ska förstås inte innehålla stavfel, meningsuppbyggnadsfel eller onödig utfyllnadstext. Det är också bra om texten delas upp i stycken med underrubriker och punktlistor så att de blir lättare att läsa. Nyckelorden bör spridas ut över hela texten och användas på ett naturligt sätt i texten. Anledningen till att kvaliteten av din webbsajt är avgörande för din lokala SEO, är att sättet sökare interagerar med din sida påverkar din ranking på Google. Om de användare som söker på ditt nyckelord och klickar sig vidare till din sida endast klickar in för att sedan lämna direkt, ger det en signal till Google att din sida inte är användbar för de som söker på nyckelordet i fråga. Även Google gillar välskrivna texter vilket också kan påverka textens indexering.
Använd landningssidor
Det är viktigt att driva sökare till sin hemsida så att man får möjlighet att presentera sina produkter och tjänster och att få sökaren att ta kontakt. Ett sätt att få in fler besökare är att använda sig av landningssidor. En landningssida vänder sig till lokala kunder med specifik information för den lokala marknaden och uppmanar att ta kontakt med företaget som äger landningssidan. Är företaget verksamt på flera orter bör man använda flera landningssidor, en för varje ort för optimal lokal sökmotoroptimering.
Meta rubrik
En meta rubrik kan vara maximalt 60 tecken och visas som rubrik i Googles sökresultat. Det är viktigt att nyckelordet anges här och så tidigt som möjligt i rubriken. En webbsida som är optimerad för nyckelordet "Snickare Älta" skulle till exempel kunna ha meta rubriken ”Våra snickare i Älta är proffs på att bygga altaner”
Meta beskrivning
Meta beskrivningen syns också i sökresultatet hos Google, direkt under meta rubriken. Denna beskrivning bör vara på maximalt 160 tecken, även om Google tillåter upp till 200 tecken. Denna text ska också innehålla nyckelord och vara utformad som en annons för din sida som får sökaren att vilja klicka på just din länk och ingen annans.
Google My Business & lokal SEO
Google My Business är en tjänst som gör det möjligt för dig att registrera ditt företag och ange telefonnummer, öppettider och en del annat, så kallad NAT. Med uppdaterade uppgifter i GMB, kan de som söker efter ditt företag dels få relevant information men också se på en karta vart ditt företag är beläget. För bäst optimering ska du se till att alla dina plattformar där dina företagsuppgifter anges visar exakt samma information så att Google kan sammanlänka informationen. Här kan du även ladda upp bilder, låta personer skriva kommentarer och lämna omdömen om ditt företag.
Lokal SEO och leadsgenerering
Den som söker på Google efter enbart en produkt eller tjänst är främst ute efter information om produkten eller tjänsten. Den som däremot söker efter en produkt eller tjänst kopplat till ett geografiskt område har oftast bestämt sig och vill handla. 3 av 4 personer som vill köpa en produkt eller tjänst, köper den i sitt närområde. Därför är lokal SEO mycket viktigt, framför allt för fysiska butiker och företag som erbjuder fysiska tjänster. Med lokal sökmotoroptimering genereras leads som i sin tur leder till kontakt och slutligen till en affär.
Ett exempel på en lokal sajt som erbjuder tjänster för lokala kunder är offerttjänster som Badrumsexperter och Fönsterexperter. Här kan personer snabbt och enkelt få hjälp med att hitta lokala företag som kan erbjuda offerter för badrumsrenoveringar eller fönsterbyten. Genom att företag finns registrerade på en sajt som vänder sig till kunder på en lokal marknad ökar mängden leads till företagen.
Tips till tjänsteföretag
När man har ett tjänsteföretag så har man oftast ingen butik eller kontor som kunder kan besöka utan istället är det på Google som potentiella kunder söker sin information. Sextio procent av befolkningen söker efter information på Google då de är i behov av tjänster. När man vill anlita ett tjänsteföretag vänder man sig helst till ett lokalt företag. Har man ett tjänsteföretag är det därför viktigt att man syns på nätet och således gör det enkelt för potentiella kunder att hitta en och ta kontakt.
Frågor och svar inom lokal sökmotoroptimering
Här finner du svar på några av de vanligaste frågorna om lokal SEO som vi på Smartproduktion får från våra besökare.
Varför är lokal SEO viktig?
Lokal SEO är mycket viktigare än man tror. 3 av 4 köpare handlar sina produkter eller beställer sina tjänster från lokala företag. Därför är det viktigt att finnas med bland sökresultaten då personer på din lokala marknad söker efter de tjänster eller produkter du erbjuder.
Vad är en landningssida?
En landningssida är en sida som är anpassad för en lokal marknad med sökord relaterade till ett geografiskt område - ofta en ort. Här presenterar man intressant information om företagets tjänster och produkter som ger ett mervärde till potentiella kunder och uppmuntrar dessa till att ta kontakt. Med hjälp av en landningssida kan företaget enklare konvertera sökare till potentiella kunder vilket i slutändan leder till fler affärer.
Varför är det viktigt att synas på internet om man har en fysisk butik?
Därför att personer i ditt närområde söker fram vilka lokala butiker som kan erbjuda de produkter de letar efter så att de sedan kan besöka butiken för att handla. De allra flesta väljer att söka efter information om en produkt innan de köper den. Kan de även då samtidigt få information om lokala butiker som säljer produkten, adressen till butiken, se omdömen och mycket annat så är sannolikheten att de kommer att besöka just den butiken för att handla produkten mycket stor.