Misstag 1: Ignorera nyckelordsforskning
Betydelsen av rätt nyckelord
Ett misstag vid SEO är att man är lite för snabb med researchen av nyckelord, även kallat söktermer eller sökord. Att välja ut rätt nyckelord, som representerar ditt företags tjänster och produkter, är en förutsättning för att din hemsida ska hittas av önskad målgrupp.
Bra nyckelord utmärks av faktorer som:
- Relevans: Nyckelordet ska ha relevans för ditt företag. Med det innebär: vad du vill förmedla eller sälja samt vart rent geografiskt du önskar nå potentiella kunder. Exempelvis: ”Renovera betongtrappa”, en ganska specifik tjänst, eller "Byta tak Örebro", en vanlig tjänst men med ort inkluderat - så kallad lokal sökmotoroptimering.
- Låg konkurrens: Försök att hitta ett relativt smalt sökord som få andra företag använder. Lägre konkurrens på nyckelordet gör det lättare för dig att klättra till en hög position i sökresultatet på just det ordet. Bli dock inte rädd för ord som har konkurrens, du kan fortfarande lyckas om du gör ett bra SEO-arbete!
- Hög sökbarhet: Om du undersöker ett nyckelord och uppräcker att det i snitt har 0 sökningar per månad, spelar det ingen roll om du syns högt på just det ordet - ingen kommer ändå att söka efter det. Ett bra gränssnitt är att hitta ord mellan 10-1000 sökningar per månad, beroende på din verksamhet. Är det fler sökningar än 1000 per månad har ordet vanligtvis hög konkurrens, men det är inte säkert. Är det något nytt eller trendigt på marknaden kan du ha turen att stöta på ett riktigt bra nyckelord.
- Konkurrenter: Analysera vilka nyckelord framgångsrika konkurrenter använder; Finns det något dem missat? Ska du satsa på ett specifikt för att ha en chans mot dem eller ska du inrikta dig mot ett annat håll?
- Lokala sökord: Sökord som utmärker företaget lokalt, exempelvis "målare Västerås". När det kommer till just tjänster, snarare än produkter, är det extremt vanligt att människor söker efter den tjänst de önskar utfört tillsammans med den ort de befinner sig på. Vi går igenom det mer på djupet längre ner.
Det är svårt att ge exakta riktlinjer för hur man ska välja nyckelord, därav är det som nämnt extremt viktigt att man gör en ordentlig analys efter ovan parametrar.
Välj ut en rimlig mängd nyckelord
Det finns egentligen ingen maxgräns för hur många nyckelord man kan bearbeta, allt är i förhållande till hur mycket tid och pengar man vill spendera på SEO. Men i starten är det oftast bättre att börja relativt lågt, med de 3-10 ord man i analysen kommer fram till är absolut viktigast. Färre nyckelord att bearbeta ger mer träffsäkerhet och det är lättare att väva in dem naturligt i text på flera sidor och undersidor. Det underlättar även processen att följa nyckelorden och deras utveckla med tiden. SEO är ett konstant pågående arbete. Satsar du på runt 20-50 nyckelord samtidigt säger det sig själv att arbetet lätt blir halvhjärtat och rörigt om du inte har stenkoll.
Verktyg för nyckelordsanalys
Det finns många olika verktyg tillgängliga online för sökordsanalys, exempelvis: Keyword Planner, Google Ads, Ahrefs. Vissa av dessa verktyg kostar, men ger även en djupare och bättre data kring nyckelord. Dessa verktyg kan även ge dig tips på nyckelord du kanske inte tänkt på själv.
Misstag 2: Ignorera mobilanpassning
Globalt sett har mobilen gått om datorn när det kommer till att söka information. I Sverige pendlar det något men i snitt använder 40-60% av befolkningen sin mobil framför datorn enligt Statcounter, en sida som mäter detta dagligen. För att nå denna höga procent på bästa sätt är det extremt viktigt att mobilanpassa när du bygger en hemsida eller landningssida.
Mobil först
Mobilanvändarna förväntar sig snabba laddningstider – och det användare gillar är oftast även det Google gillar och rankar högst. Laddar hemsidan inte upp snabbt och smidigt finns risken att dina besökare avbryter sökningen innan de ens kommit in på din hemsida.
Även ditt grafiska gränssnitt måste vara enkelt och mobilanpassat.
Googles indexering
Indexering betyder att Google som sökmotor registrerar en hemsidas innehåll som fraser, sökord och hur väl anpassad webbsidan är för olika enheter. Informationen sorteras i sin tur för att arkiveras och katalogiseras. Den mest relevanta informationen i förhållande till sökord prioriteras och rankas sedan högst vid en googlesökning.
- Lättlästa texter
- Tillräckligt stora knappar för navigering
- Menyer som är lätta att använda
Testa din webbplats mobilvänlighet
Börja med att gå på din egen mobil för att undersöka hur din hemsida fungerar. Det är även bra att testa olika mobil-modeller; Iphone, Samsung etc. Dessa har alla olika interface. För djupare analys och förslag på förbättringar kan du även använda verktyg som exempelvis Google´s Mobile-Friendly Test eller Google Search Console.
Är det mycket att tänka på?
Ingen fara - kontakta oss så kan vi gå igenom allt tillsammans med dig!
Misstag 3: Överanvändning av nyckelord
Nyckelordstäthet
Att ha med dina önskade nyckelord i text, rubriker och annat relevant är en central del av lyckad sökmotoroptimering. Misstaget blir om nyckelorden används allt för flitigt (Keyword stuffing), vilket kan bidra till motsatt effekt med låg rankning. För tio år sedan gick det kanske, men nu är algoritmerna så pass smarta och utvecklade att de märker sådant.
Hitta balansen
Integrera dina nyckelord jämt och naturligt i ditt textinnehåll för bibehållen hög kvalitet. Få med dem i vissa rubriker, men inte alla och så vidare.
Misstag 4: Förbise lokala sökord
Lokal SEO för att locka nära kunder
Speciellt för tjänsteföretag som vill etablera sig lokalt är det extra viktigt att använda lokal SEO. Lokal sökmotoroptimering för företag innebär att man väljer ut ett nyckelord som är: en tjänst man utför + ort eller län där tjänsten utförs. Exempelvis:
- Solceller Mora eller Solpaneler Mora
- Takbyte Luleå eller Byta tak Luleå
- Dränering Skåne eller Dränera Skåne
- Köksrenovering Nacka eller Renovera kök Nacka
Varför det är bra
Just när det kommer till tjänster, snarare än produkter, söker människor efter det dem behöver hjälp med tillsammans med där det ska utföras. Den absoluta majoriteten vill anlita ett lokalt företag, eller åtminstone få ett sökresultat över de företag som utför tjänsten där dem bor. Därför är det av yttersta vikt att synas på dessa nyckelord.
Optimering för "Nära mig”-sökningar
Undvik misstaget att inte använda SEO i Google My business-profilen som även bidrar till synlighet i Googles Maps-kartfunktion, ett ytterligare sätt att nå nya besökare.
Misstag 5: Ignorera metataggar och titlar
Metarubrik är den rubrik som ses i sökresultatet hos Google, och metabeskrivningen är den som syns under rubriken. Innehållet i dessa kan du själv styra över, och det är här viktigt att både få med nyckelord och en lockelse att klicka sig in på din sida.
- Metarubrik: Bör vara mellan 40-55 tecken
- Metabeskrivning: Bör vara mellan 130-160 tecken
Genom att optimera din hemsidas metadata/taggar berättar du för Google om innehållet i din text, vilket påverkar hur din hemsida rankas och därmed hur många klick den får. Tänk på att varje enskild undersida behöver en unik metarubrik och metabeskrivning.
Misstag 6: Underskatta innehållets kvalitet
Skapa värdefullt och relevant innehåll
Var noga med att hålla dig nära ämnet genom att skriva relevant och intressant för att fånga besökaren intresse. Känner besökaren att din text varit hjälpsam skapar det förtroende och ökar möjligheterna till en konvertering.
- Undvik att duplicera textinnehåll – försök istället vara unik och välja dina egna ord.
- Ha gärna med punktlistor, bilder, grafiska figurer, videos och annat som gör din text lätt att förstå och att överblicka. Många besökarna ögnar först igenom en sida innan de börjar läsa.
- Har du en frågeställning som rubrik = Försök att ge ett kortfattat svar direkt och gå sedan in på djupet. Som besökare skapar det frustration om man behöver läsa en uppsjö innan man får svar på sin fråga.
Användarintention bakom sökningar
Identifiera din målgrupps beteende genom att titta på klickfrekvens, avvisningsfrekvens och hur lång tid de stannar på din hemsida. Genom regelbunden analys kommer du hitta vad som fungerar bättre och sämre, vilket ger dig möjlighet att ständigt utveckla din hemsida i en positiv riktning – med resultat av allt högre rankning på Google.
Enligt studier, från bland annat Google, så minskar uppmärksamhetsintervallen varje år hos de som söker information online. Därför är det av yttersta vikt att fånga dina besökares intresse så fort som möjligt. Det kan du exempelvis göra med extrem lockande rubriker, bra bilder, enkla tabeller, rörligt innehåll eller smarta funktioner.
Misstag 7: Länkbyggnad utan strategi
När du skriver brödtext på dina undersidor är det bra att få med länkar till andra interna eller externa sidor. Det hjälper besökaren att klicka sig vidare om man vill läsa mer och det är viktigt i Googles algoritmer.
-
Länkar inom din hemsida
Kan vara till sidor som kontakta oss eller om oss, men även andra undersidor och artiklar. Tänk på att länka så exakt som möjligt på ord som har samma rubriksättning som sidan länken tar en till.
Planera hur du strategiskt, smidigt och snyggt kan länka runt internt på din hemsida innan du börjar arbetet. -
Länkar ut till andra hemsidor
Välj bara betrodda källor för detta, exempelvis statliga sidor som Skatteverket för texter om ROT-avdrag. -
Externa länkar till din hemsida
Att få länkar från andra hemsidor som går till din hemsida är väldigt bra. Det indikerar att din hemsida är betrodd som källa, det ökar relevansen och förtroendet markant vilket i sin tur hjälper SEO-arbetet. Var dock försiktig, om du får länkar till dig från oseriösa hemsidor försämrar det din hemsidas relevans. Idag finns det en hel marknad för att köpa och sälja länkar (länk-kraft), men bör ha väldigt god koll på vad man gör för att ge sig in i den marknaden.
Tips för att få externa länkar
- Samarbeta med andra företagare inom samma bransch och länka till varandra från respektive hemsida, på så vis hjälper ni varandra att synas.
- Uppdatera och marknadsför företaget kontinuerligt på plattformar som Instagram, LinkedIn och liknande plattformar, läs mer om Meta Ads.
- Skapa kontinuerligt smarta och användarvänliga guider, rapporter eller artiklar som kan komma till nytta för många personer, med resultatet att många refererar till just din hemsida.
- Anlita företag som arbetar med nyhetsrum och pressmeddelanden, som exempelvis Mynewsdesk och Cision News. Där kan du skapa innehåll att publicera där du kan lägga med länkar till din egen hemsida. Dessutom kan det innehållet snappas upp av journalister och andra nyhetssidor som vill skriva om dig.
Brutna länkar
Att ha länkar som är felaktiga eller som leder till en icke-existerande sida påverkar din sida negativt. Det finns olika verktyg för att kontrollera och hitta eventuella brutna länkar.
Misstag 8: Försumma teknisk SEO
Vikten av en snabb och säker webbplats
Tiden då man satt och väntade på att något ska buffra färdigt är sedan länge förbi. Vi är nu vana att allting digitalt sker blixtsnabbt. Därför är det viktigt att du har en låg laddningstid på din hemsida. Det får du genom att optimera samtligt innehåll på hemsidan som bilder och övrig media. Se samtidigt till att din hemsida är säker genom att installera SSL-certifikat, vilket ger HTTPS-säkerhet.
En hemsida som laddar upp innehållet snabbt och är säker inger förtroende och en professionell touch, vilket attraherar såväl besökare som sökmotorer.
Du kan enkelt och kostnadsfritt kontrollera din hemsidas hastighet med verktyg som exempelvis Pingdom.
Misstag 9: Ej uppdaterat innehåll
Vikten av att hålla innehållet aktuellt
Tänk på att kontinuerligt uppdatera innehållet på din hemsida för att hålla sidan aktuell och levande. Detta gäller inte bara priser och produkter, utan också information och sökord. En platt och "död" sida gör enkelt att Google ser dig som inaktuell och du går miste om din ranking.
Strategier för innehållsuppdatering
Skapa en strategi för hur ofta du ska uppdatera innehåll och/eller skapa nytt innehåll. Det kan vara så enkelt som att lägga in en notis i kalendern en gång i månaden, eller mer gedigen plan implementera på daglig basis. Allt beror på hur omfattande din hemsida är och hur mycket du satsar på SEO.
Innan du ska uppdatera ditt innehåll bör du först alltid analysera din hemsida så du vet vart du bör göra insatser och lägga energi. Det kan vara allt från att boosta nyckelord som går bra till att arbeta med önskade nyckelord som du inte lyckats med. Under punkt 10 nedan kan du läsa mer om analys och uppföljning.
Misstag 10: Förbise analys och uppföljning
Mät, analysera och justera din SEO-strategi
SEO-arbete är aldrig något man blir klar med. Det kräver analys och uppföljning. Följ upp utvecklingen av vad som händer på din hemsida för att förfina nyckelord och komplettera innehåll. Med olika verktyg kan du mäta allt från hur många som besöker din hemsida till vilka nyckelord du faktiskt får trafik genom. När du har den informationen kan du därefter justera och förbättra.
Viktiga verktyg för SEO-analys
Effektiva verktyg är Google Analytics och Google Search Console. Ta även hjälp av Smartproduktions SEO-koll för kostnadsfri och manuell analys.
Avslutningsvis
Nu är du medveten om de 10 vanligaste misstagen som kan göras inom SEO. Genom att undvika dessa har du goda chanser att lyckas med ditt arbete! Kom även ihåg att ha tålamod, att få organisk trafik till din hemsida är inget som sker över en natt.
Kontakta oss på Smartproduktion
Vi strävar mot att ha Sveriges bästa användarupplevelse och kundtjänst. Skriv eller ring oss.