On-page SEO, även kallad site SEO, är grunden för att öka din synlighet online och locka fler besökare till din hemsida. Men vad innebär egentligen on-page SEO och varför är det så viktigt?
Introduktion till on-page SEO
On-page SEO handlar om att optimera och förbättra olika aspekter av din webbsida direkt på själva sidan. Genom att finjustera allt från rubriker och innehåll till interna länkar och bilder strävar du efter att göra din webbplats mer relevant och lockande för både användare och sökmotorer som Google och Bing.
Genom att implementera effektiva on-page SEO-strategier ökar du inte bara chanserna att rankas högre i sökresultaten, utan du skapar också en mer engagerande och användarvänlig webbplats.
Varför är on-page SEO så viktigt?
Genom att förbättra din on-page SEO kan du öka den organiska trafiken till din hemsida avsevärt. När din hemsida rankas högre i sökresultaten blir den mer synlig för potentiella besökare som aktivt söker efter det innehåll eller de tjänster som du erbjuder. Detta ökar inte bara din exponering online utan ökar också möjligheterna att konvertera besökare till kunder.
Så, genom att investera tid och resurser i att förstå och implementera effektiva on-page SEO-strategier kan du inte bara öka din synlighet och trafik online utan också stärka din närvaro och framgång på webben.
- Optimera dina metarubriker
- Använd metabeskrivningar som fångar uppmärksamhet
- Skriv bra rubriker till dina texter
- Använd önskade nyckelord korrekt
- Optimera dina bilder och multimedia
- Glöm inte mobilanpassning och användarvänlighet
- Tänk igenom interna länkar och sidstruktur
- Prioritera säkerhet och HTTPS
1. Optimering av metarubiker
Metarubriken är den klickbara titeln/rubriken som visas i ett sökresultat. Genom metarubriken får både potentiella besökare och sökmotorer information om vad innehållet länken leder till kommer att handla om. Överensstämmer rubriken med med intentionen för sökningen är chansen stor att personen klickar sig vidare in på hemsidan.
Alla sidor på din hemsida behöver en unik metarubrik
Du behöver skriva unika metarubriken för hela hemsidan såväl som undersidor, artiklar och liknande.
Metarubriken syns i sökmotorerna
Vikten av att välja rätt rubrik
Eftersom sökmotorerna delvis använder metarubriker och dess sökord som del i processen för att ranka en hemsida, är det centralt att utformningen av titeln blir optimal.
Bästa praxis för att skriva titeltaggar
Det är viktigt att titeltaggen är tydlig kring innehållet för att besökare snabbt ska förstå om hemsidan är relevant för dem eller ej. Den behöver vara tilltalande, unik och effektiv för att skilja ut sig från konkurrenterna.
Tänk på:
- Rubrikens längd: Google kan hantera maximalt 70 tecken, vilket gör 55 – 65 tecken optimalt.
- Sökord: Integrera önskade sökord i din rubrik. Tänk dock på att den måste vara snyggt och naturligt utformad.
- Stavning: Var noga med att inte upprepa ord samt att rubriken inte innehåller några stavfel.
-
Frågeställning som metarubrik: Det går att använda en frågeställning som rubrik, exempelvis "Vad kostar ett takbyte i Norrköping?". En frågeställning kan locka besökare om svaret är vad söker efter.
Exempel på bra rubriker
-
Vi har levererat kvalitativa köksrenoveringar sedan 2003
En rubrik med mycket trygghet, vilket är viktigt för många när de ska anlita ett företag för en kostsam renovering. -
Vad kostar en badrumsrenovering i Skövde?
En frågeställning som är vanlig att önskad målgrupp för badrumsföretag använder sig av. Här får du även med lokal sökmotoroptimering genom att inkludera Skövde. -
Optimal Solar - Solklara lösningar till konkurrenskraftiga priser
En rubrik som får med företagsnamnet samt inkluderar ett löfte om bra prissättning.
2. Metabeskrivningar som fångar uppmärksamhet
Under titeltaggen följer en presentation av innehållet som kommer vara på sidan länken tar en till – metabeskrivningen. Syftet är att väcka intresse hos en potentiell besökare för att få hen att klicka in på din sida. Det ska vara en lockande sammanfattning av innehållet som står på sidan som länken leder till, med minst ett nyckelord inkluderat.
Alla sidor på din hemsida behöver en unik metabeskrivning
Likt titeltagg behövs en unika metabeskrivning för hela hemsidan såväl som undersidor, artiklar och liknande.
Konsten att skriva metabeskrivningar
Att skriva en bra metabeskrivning innebär en balansgång mellan olika faktorer för ett lyckat resultat. Här går vi igenom några av de viktigaste faktorerna:
-
Hoppa inte över metabeskrivningen:
Gör du den inte själv kommer google att välja ut ett stycke text från din hemsida. -
Var noga med informationen:
Det är viktigt att du skriver en naturlig text där de viktigaste sökorden inkluderas för att väcka nyfikenhet att få veta mer. -
Skriv koncist:
Använd inte fler än 150 tecken (på mobila enheter syns max 110 tecken). -
Få med minst ett nyckelord
Inkludera relevanta nyckelord även i metabeskrivningen
Portionera ut lockande information: Kom ihåg att målet är att få en besökare att stanna kvar, och ta steget att bli din kund när de klickat sig in på din hemsida. Intresset måste finnas med från första stund, och genom hela processen tills det att besökaren väljer att konvertera. Spara därför på överraskningar även till själva hemsidan för att behålla besökaren.
Uppmana till call-to-action (CTA): Vissa besökare är redan vid sökning redo att gå till handling, då kan en knuff i rätt riktning vara på sin plats. Inkludera tydliga CTA som:
- Få gratis offert redan idag!
- Läs mer om…
- Beställ här!
- Kostnadsfritt hembesök
Hur metabeskrivningar påverkar din CTR (klickfrekvens)
Metabeskrivningen i sig är inte avgörande för hur sökmotorerna rankar din hemsida, desto viktigare är den för att locka nya besökare att ta steget att klicka sig vidare till din hemsida för konvertering.
3. Optimering av rubriker och underrubriker
Optimera alltid rubrikerna i dina text på din hemsida. Det förenklar inte bara läsbarheten för besökare, utan ökar även SEOn genom att bryta upp för sökmotorerna vad din text handlar om.
Strukturera ditt innehåll för både läsare och sökmotorer
Genom att använda rubriker i din text (H1, H2, H3) underlättar du för både sökmotorer och besökare att förstå vad texten handlar om. Säkerställ att samtliga rubriker speglar det innehåll/brödtexten som följer.
Använda nyckelord på ett naturligt sätt i rubriker
I rubrikerna är det viktigt att använda de sökord du vill ranka för. Men akta dig för att överanvända nyckelord (Keyword stuffing), eftersom det kan resultera i att din text tolkas som spam och icke relevant av sökmotorer.
Är det mycket att tänka på?
Ingen fara - kontakta oss så kan vi gå igenom allt tillsammans med dig!
4. Nyckelordsanvändning och densitet
Nyckelordsdensitet syftar på att mängden nyckelord, även kallat sökord, som bör balanseras gentemot textens totala antal ord, vilket är en viktig detalj för framgångsrik on-page SEO. Integreringen av nyckelord ska komma naturligt, för att inte påverka rankning och konvertering negativt.
Verktyg för att analysera nyckelordsdensitet
Din text bör innehålla 1 –3% nyckelord beroende på vem du frågar, absolut viktigast är dock att din text är välskriven. Du kan få hjälp med analys av densitet genom något av de gratisverktyg som erbjuds online, eller ta hjälp från oss på Smartproduktion.
5. Optimering av bild och multimedia
För att din hemsida ska vara relevant och användarvänlig, är det viktigt att den laddar upp snabbt och smidigt – speciellt vid mobil användning. Fokusera på att förbättra sidans laddningstid för en bättre användarupplevelse.
Vikten av alt-taggar och bildkomprimering
-
Komprimering av bild
Att inkludera bilder och annan media på din hemsida har visat sig öka rankningen markant, men det kräver också att bilderna komprimeras för att inte sidan ska ta längre tid att ladda upp. -
Döp dina bilder
Det är viktigt att använda beskrivande filnamn som innehåller nyckelord för att förbättra sökbarheten. Genom rätt döpta bilder kan du inte bara ranka i sökresultat utan även i sökresultatet bland bilder. -
Alt-taggar
Sökmotorer har inte förmågan att analysera bilder som text, och behöver därför hjälp på traven med alt-taggar. Alt-taggen är en kort text som beskriver innehållet av en bild för sökmotorn. Relevanta alt-taggar förbättra din SEO och gör dig mer synlig.
6. Mobilanpassning och användarvänlighet
Ungefär hälften av alla sökningar sker från en mobil enhet, därför är det mycket viktigt att din hemsida har en responsiv design som automatiskt anpassar sig efter olika enheter och webbläsare.
Idag kan Google och andra sökmotorer genom sina algoritmer notera om din hemsida är mobilanpassad eller ej.
Säkerställ en optimal upplevelse för mobilanvändare
De flesta mobilanvändare förväntar sig snabb uppladdning av samtlig information och är i behov av lätt navigation på hemsidan. Detta kräver exempelvis större knappar och tydliga menyer.
Testa din hemsidas mobila responsivitet
Ungefär hälften av din besökare kommer att hitta ditt företag genom sökning på mobiltelefon. Är hemsidan inte användarvänlig och anpassar sig efter aktuell enhet, kommer den inte heller ge ett bra första intryck, och risken är att du går miste om potentiella kunder. Testa pestandan hos din mobila hemsida med hjälp av verktyg som exempelvis Googles Mobile-Friendly Test, Google PageSpeed Insights eller själv genom att gå in på hemsidan från din egen mobil.
7. Interna länkar och sidstruktur
Interna länkar inkluderar interna länkar som leder till en annan sida på samma domän, samt länkar som leder besökaren till ett textavsnitt på samma sida.
Sidstruktur handlar om ordning och reda bland samtliga sidor och innehåll på din hemsida – det ska vara enkelt för besökaren att navigera, dessutom älskar sökmotorer en bra struktur!
Strategier för intern länkning
Intern länkning binder samman din hemsida och bidrar med att sökmotorer som Google lättare hittar din hemsida – ju fler länkar som är kopplade till din sida, desto mer besök kommer den att få.
Förbättra navigering och sidauktoritet
Navigering: Navigering hör till en av grundpelarna inom SEO då det utgör en nyckelroll för både besökare och Google. Din hemsida bör ha en tydlig informationsstruktur med en huvudmeny där besökaren kan hitta olika kategorier med underkategorier samt länkar. Var dock restriktiv och avgränsa antalet sidor under huvudmenyn till dina viktigaste sidor, som då får större tyngd och högre värde av Google.
Sidauktoritet: Google läser av och värderar hela din hemsidas innehåll gällande auktoritet, trovärdighet och kvalitet – egenskaper som får större synlighet bland organiska sökresultat. Auktoritet vinns genom att redan vara profilerad inom branschen och känd av många, men auktoritet kan också vinnas genom exempelvis goda kundrecensioner.
8. Säkerhet och HTTPS
HTTPS är ett protokoll som ser till att krypterad information som skickas mellan två datorer sker på ett säkert vis. Syftet är att ge säkerhet online och skydda den personliga integriteten. Google kräver idag HTTPS för hemsidor med information som kan skickas till ägaren (tex. kontaktformulär).
Vikten av en säker webbplats för SEO
Att prioritera säkerheten skyddar både din hemsida och användarnas information med ett resultat av hög rankning i sökresultaten.
Implementera SSL för att skydda din webbplats och dess besökare
S:et i HTTPS visar på att sidan su besöker är krypterad och säker genom installerat SSL-certoifikat. Genom din hostingleverantör får du hjälp med instruktioner kring hur du går till väga, ibland räcker det med ett enkelt knapptryck för att komma vidare. Kom ihåg att du behöver byta alla sidor från HTTP till HTTPS.
Frågor och svar om on-page SEO
Hur ofta bör jag uppdatera min on-page SEO checklista för bästa resultat?
Hemsidans innehåll behöver uppdateras, granskas och revideras regelbundet då din målgrupp ändrar sökord och fraser, samt för att relevansen på ditt innehåll förändras. En levande hemsida lyckas bättre. Sätt upp en strategi för hur ofta du ska uppdatera respektive skapa nytt innehåll. Det kan vara allt från en gång i månaden till dagligen, beroende på hur mycket du vill satsa på din SEO. Innan du gör förändringar bör du alltid analysera utveckligen av din sida först, för att förstå vart insatser behöver göras.
Vilken roll spelar sidans laddningstid i on-page SEO?
Tiden då vi stod ut med att en sida eller funktion skulle buffra färdigt är sedan länge förbi. Idag är vi vana att allt digitalt sker blixtsnabbt. Därför är givetvis laddningstiden på din sida betydande, för att inte gå miste om besökare. Även sökmotorers algoritmer föredrar sidor med snabb laddningstid.
Hur kan jag mäta effekten av mina on-page SEO ansträngningar?
Titta inte bara på trafiken till din hemsida, utan också konverteringarna samt placeringar i sökresultatet av dina nyckelord. Det finns flera användbara analysverktyg att välja mellan som konverteringskalkylator, Google Analytics, Google och Search Console.
Vilka är de vanligaste misstagen att undvika i on-page SEO?
Den kanske vanligaste misstaget är att man har för lite tålamod, SEO tar tid. Du kan läsa mer i vår artikel 10 vanliga misstag inom sökmotoroptimering!